Dodatkowe lampy do jazdy dziennej

Ostatnio coraz popularniejszym rozwiązaniem jest zakup do samochodu niefabrycznych, dodatkowych lamp przeznaczonych do jazdy dziennej. Jakie są tego zalety? Jak należy zamontować oświetlenie, aby uniknąć mandatu?

Lampy tego typu w zdecydowanej większości są produktami LED. Ich zaletą w porównaniu do klasycznych halogenów jest znaczna oszczędność energii. Tradycyjna żarówka halogenowa zużywa 55 watów, a moduł LED-owy jedynie 8 wat. W praktyce przekłada się to na niższe obciążenie alternatora oraz tym samym mniejsze zużycie paliwa. Jest to zauważalne zwłaszcza w przypadku jazdy po mieście, gdzie prędkości nie są zbyt duże. Generuje to oszczędności w granicach około 0,3 litra na każde 100 km. Dodatkowo lampy LED wolniej się zużywają.

Najtańsze światła do jazdy dziennej kosztują niewiele – około 20-30 zł. Zwykle składają się z zestawów 2×4 lub 2×8 diod, gdzie na jedną diodę przypada do 0,2 W. Im większa jest moc, tym mocniejsze światło, a tym samym widoczność samochodu. W droższych zestawach diody są mocniejsze oraz posiadają specjalne odbłyśniki poprawiające jasność światła. Podczas zakupu warto sprawdzić także wartość podawaną w lumenach, która określa strumień świetlny. Im jest ona wyższa, tym mocniejszy jest snop światła. Diody LED mieszczą się zazwyczaj w granicach 200-800 lumenów.

Montowane dodatkowo lampy na mocy obowiązującego w Polsce prawa muszą posiadać odpowiednie homologacje. Świadczą o tym wybite na kloszu znaki „e” i „rl”. Artukuły te powinny być także wyposażone w moduł automatyczny, muszą one włączać się samodzielnie po przekręceniu kluczyka w stacyjne i wyłączać po zgaszeniu świateł mijania. Dopuszczalne są barwy światła białą oraz żółta, w innym wypadku można dostać mandat w wysokości 500 zł. Policja ma także prawo odebrać w takiej sytuacji dowód rejestracyjny.

Również i miejsce montażu lamp zostało określone przez prawi. Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ministra „światła dzienne LED muszą być na wysokości co najmniej 25 cm od ziemi, ale nie wyżej niż 150 cm, maksymalnie 40 cm od bocznego obrysu pojazdu, a wzajemna odległość między nimi nie może być mniejsza niż 60 cm, muszą być umieszczone symetrycznie względem osi pojazdu”.

[Głosów:1    Średnia:5/5]