Ostatnio coraz popularniejszym rozwiązaniem jest zakup do samochodu niefabrycznych, dodatkowych lamp przeznaczonych do jazdy dziennej. Jakie są tego zalety? Jak należy zamontować oświetlenie, aby uniknąć mandatu?
Lampy tego typu w zdecydowanej większości są produktami LED. Ich zaletą w porównaniu do klasycznych halogenów jest znaczna oszczędność energii. Tradycyjna żarówka halogenowa zużywa 55 watów, a moduł LED-owy jedynie 8 wat. W praktyce przekłada się to na niższe obciążenie alternatora oraz tym samym mniejsze zużycie paliwa. Jest to zauważalne zwłaszcza w przypadku jazdy po mieście, gdzie prędkości nie są zbyt duże. Generuje to oszczędności w granicach około 0,3 litra na każde 100 km. Dodatkowo lampy LED wolniej się zużywają.
Najtańsze światła do jazdy dziennej kosztują niewiele – około 20-30 zł. Zwykle składają się z zestawów 2×4 lub 2×8 diod, gdzie na jedną diodę przypada do 0,2 W. Im większa jest moc, tym mocniejsze światło, a tym samym widoczność samochodu. W droższych zestawach diody są mocniejsze oraz posiadają specjalne odbłyśniki poprawiające jasność światła. Podczas zakupu warto sprawdzić także wartość podawaną w lumenach, która określa strumień świetlny. Im jest ona wyższa, tym mocniejszy jest snop światła. Diody LED mieszczą się zazwyczaj w granicach 200-800 lumenów.
Montowane dodatkowo lampy na mocy obowiązującego w Polsce prawa muszą posiadać odpowiednie homologacje. Świadczą o tym wybite na kloszu znaki „e” i „rl”. Artukuły te powinny być także wyposażone w moduł automatyczny, muszą one włączać się samodzielnie po przekręceniu kluczyka w stacyjne i wyłączać po zgaszeniu świateł mijania. Dopuszczalne są barwy światła białą oraz żółta, w innym wypadku można dostać mandat w wysokości 500 zł. Policja ma także prawo odebrać w takiej sytuacji dowód rejestracyjny.
Również i miejsce montażu lamp zostało określone przez prawi. Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem ministra „światła dzienne LED muszą być na wysokości co najmniej 25 cm od ziemi, ale nie wyżej niż 150 cm, maksymalnie 40 cm od bocznego obrysu pojazdu, a wzajemna odległość między nimi nie może być mniejsza niż 60 cm, muszą być umieszczone symetrycznie względem osi pojazdu”.