Opony asymetryczne i kierunkowe

Na rynku opon znaleźć można trzy różne modele ukształtowania bieżnika: asymetryczne, symetryczne oraz kierunkowe. Jakie są najlepsze i czym należy kierować się podczas dokonywania wyboru?

Najprostsze są opony z bieżnikiem symetrycznym. Są również najmniej zaawansowane pod względem technologicznym. Spotkać je można przede wszystkim na felgach samochodów mniejszych i o niewielkiej mocy. Bieżnik po każdej ze stron ma ten sam kształt, założyć je można więc w zasadzie w każdej możliwej pozycji. Takie opony idealnie sprawdzają się podczas jazdy po mieście. Ze względu na niewielką szerokość mają wiele zalet. Nie generują zbyt dużego hałasu, powodują mniejsze zużycie paliwa oraz są stosunkowo tanie. Z drugiej strony niezbyt dobrze odprowadzają wodę, stąd na mokrej powierzchni pojazd może być trudny do prowadzenia. Opony tego typu nie nadają się również na dłuższe trasy, mają bowiem gorsze właściwości trakcyjne, dłuższą trasę hamowania oraz słabo odprowadzają wodę.

Drugim rodzajem są opony kierunkowe. Kierunek ich toczenia wskazuje charakterystyczny kształt bieżnika przypominający literę „V”. Należy się do tego stosować, gdyż w przeciwnym wypadku ogumienie straci swoje właściwości trakcyjne, a same opony bardzo szybko ulegną zużyciu. Tego typu artukuły szybko i skutecznie odprowadzają wodę oraz błoto, stąd sprawdzają się w wersji letniej i zimowej. Charakteryzują się dobrymi właściwościami trakcyjnymi nawet podczas dynamicznej jazdy z gwałtownym przyspieszaniem i hamowaniem. Występują również w szerokim przedziale cenowym.

Najbardziej zaawansowanym typem ogumienia są opony asymetryczne. Przeznaczone są one jedynie do samochodów osobowych. Z uwagi na szereg zalet coraz częściej nowo wyprodukowane auta są w nie wyposażane. Bieżnik z obu stron wygląda zupełnie inaczej. Zewnętrzna strona jest zwykle twardsza i bardziej masywna, co powoduje wysokie właściwości trakcyjne. Z kolei strona wewnętrzna jest mocniej ponacinana, posiada szereg lamelek i rowków. Z tego powodu odprowadzanie wody jest bardzo efektywne, co sprzyja dynamicznej jeździe nawet podczas deszczu.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ