Układ zapłonowy w samochodzie. Zadbaj o niego przed zimą, inaczej nie odpalisz silnika!

To, co spędza sen z powiek każdemu kierowcy to na pewno nadchodząca zima, a jak zima to kolejne problemy z odpaleniem silnika podczas mrozów. W tej walce nie ma wygranych, ponieważ zarówno właściciele samochodów z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi mogą mieć problemy z rozruchem jednostki napędowej o poranku. A wystarczy wcześniej wykonać kilka prostych czynności, aby mieć spokój na całą zimę.

Świece i przewody

Prawda jest taka, że nawet niewielki przymrozek może unieruchomić nasze auta o poranku. Najczęstszym problemem jest rozładowany akumulator, bez którego o szybkim i sprawnym uruchomieniu samochodu można jedynie pomarzyć. Problemy z rozruchem silnika bardzo często wynikają również ze zbyt dużego zagęszczenia oleju silnikowego spowodowanego mrozem. Jednak to, co sprawia najwięcej problemów kierowcom, zwłaszcza tym, posiadającym starsze modele samochodów, to świece i uszkodzone przewody zapłonowe, które nie znoszą niskich temperatur oraz panującej wówczas wszechobecnej wilgoci.

Silniki wysokoprężne

W samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne za uruchamianie jednostki napędowej odpowiadają świece żarowe. Są to wysokowydajne grzałki elektryczne, znajdujące się w komorze spalania lub w komorze wstępnej silnika. Ich głównym zadaniem jest uzyskanie na pierwszym etapie pracy silnika wysokiej temperatury dochodzącej do 250oC, która jest konieczna do wywołania samozapłonu oleju napędowego w cylindrach jednostki napędowej. W tym układzie zapłonowym najczęstszą przyczyną awarii, zwłaszcza w zimie, są właśnie świece żarowe oraz przekaźnik sterujący ich pracą – tłumaczy ekspert od części samochodowych w iParts.pl.

Benzyniaki

W silnikach benzynowych przyczyn braku prawidłowego rozruchu jednostki napędowej może być kilka. Jak już wspominaliśmy, może to być rozładowany akumulator lub zużyty, zagęszczony pod wpływem mrozu olej silnikowy. Jednak najczęstszą przyczyną kłopotów z uruchomienie motoru są wyeksploatowane świece zapłonowe oraz uszkodzone przewody, w przypadku których nawet niewielkie naruszenie izolacji może spowodować awarię. Takich przewodów nie należy w żadnym wypadku łatać ani sztukować domowymi metodami. Jedynym i bezpiecznym wyjściem jest ich wymiana na nowe. Jeżeli chodzi o świece zapłonowe, to zużycie się tych elementów powoduje nie tylko problemy z rozruchem silnika, ale również prowadzi do spadku mocy samochodu, wzrostu zużycia paliwa oraz bardzo szybkiego przepalania się przewodów wysokiego napięcia.

Kilka rad

Pamiętajmy, że długotrwałe kręcenie na siłę rozrusznikiem nie przyniesie żadnego pożytku, a jedynie doprowadzi do zniszczenia i całkowitego rozładowania akumulatora. W przypadku samochodów z silnikami benzynowymi najlepiej jest przed uruchomieniem rozrusznika włączyć na kilka sekund światła lub system audio celem pobudzenia akumulatora do życia, a następnie wyłączyć wszelkie odbiorniki prądu i spróbować uruchomić silnik. W jednostkach wysokoprężnych warto przed uruchomienie kilkukrotnie przeprowadzić operację rozgrzania świec żarowych.

[Głosów:2    Średnia:5/5]