Dacia

Współczesnemu kierowcy marka Dacia kojarzy się z niezawodnymi i popularnymi modelami w rozsądnej cenie, takimi jak Duster czy też Sandero. Historia tej marki jest długa i zawiera kilka ciekawych rozdziałów. Dlatego też w dzisiejszym artykule przedstawimy kilka ciekawych faktów z bogatych dziejów tego rumuńskiego producenta.

Od lat 60 do 90

Firma powstała w roku 1966 pod nazwą Uzina de Autoturisme Pitești (Fabryka samochodów Pitesti), a pierwsze modele samochodów były produkowane na licencji francuskiego koncernu Renault. Współpraca ta trwała do roku 1976, gdy rumuńskie władze postanowiły tworzyć konstrukcje samochodów według własnych projektów. Był to niespotykany krok, gdyż większość ówczesnych aut pochodzących z tak zwanych demoludów, powstawało na licencjach zachodnich firm lub czerpało z nich inspiracje.

Pierwszym w pełni rumuńskim autem tej marki była Dacia 500 Lăstun. Miał to być samochód dla każdej rodziny, jednak z powodu dużej ilości wad, po niespełna trzech latach produkcja została zakończona. W latach 90 produkowano model Dacia Nova, jednak sytuacja polityczna i gospodarcza w Rumunii wpłynęła negatywnie na kondycję fabryki. Zaczęto więc poszukiwać zachodniego inwestora.

Renault raz jeszcze

W 1999 roku pakiet większościowych udziałów wykupił francuski Renault. Koncern zainwestował w Rumunii ponad 1 miliard euro, by stworzyć nowoczesny ośrodek rozwojowy i produkcyjny. Fabryka została przebudowana, sprowadzono nowoczesny sprzęt i przystąpiono do projektowania nowych aut.

Dzięki tej współpracy powstały takie konstrukcje jak Sandero, Duster czy też Logan. W ciągu kilku lat stały się one bardzo popularne i zyskały szereg zwolenników. W związku z partnerstwem z Renault, auta z Rumunii oferowane są u wspólnych dilerów, takich jak salon samochodowy Dacia – Dyszkiewicz w Konstancinie-Jeziornie.

Przyszłość skrzy się elektrycznością

Marka Dacia nie spoczywa na laurach, stale rozwija swoje dotychczasowe konstrukcje oraz szuka nowych rozwiązań. Co jakiś czas pojawiają się nowe samochody koncepcyjne, w tym także auta elektryczne, takie jak Spring Electric. W roku 2021 pojawić ma się także kilka nowych generacji dotychczas dostępnych samochodów.

Firma przeszła drogę od produkowania średniej jakości samochodów, do dostarczania swoim klientom nowoczesnych i funkcjonalnych aut o dynamicznej i estetycznej stylistyce. O drodze takiej marzyło wiele firm w byłych krajach socjalistycznych. Niestety udało się tylko nielicznym, a nasz rodzimy przemysł motoryzacyjny, może Rumunom tylko pozazdrościć.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ